måndag 21 oktober 2013

Pysselstafetten - Vetekuddar till de små


Tips på hur du kan göra din vetekudde lite mer personlig med ett djurfodral!

Det är redan Pysselstafettens tredje vecka och idag är det min tur att ta över stafettpinnen! Temat denna gång är Pyssel för barn och baby, ett tema som passar mig som hand i handske med två småkillar och en tredje på jäsning! De som följer mig har förstått att jag håller på och boar och förbereder mig för den nya familjemedlemmen, jag har sytt babynest, virkat mössor, boots, skor, bläckfiskar, kofta och filt.

De större barnen har inte fått lika mycket pyssel men nu ska jag visa er hur jag sytt mina vetekuddar, samma grund till alla tre men olika grader av detaljer och pynt för att passa till olika åldrar och behov!

  • För att passa små kroppar har jag valt att göra mina vetekuddar 15x20 cm, jag har sytt innerkudden i ett bomullstyg och fyllt med helt vete (som jag köpte på en hästfoderaffär i säck om 18 kg!), finns även att få tag i i mindre förpackningar på exempelvis hälsokostaffär. 

  1. Klipp till tyget, 2 bitar 17x22 cm (eller en bit 17x42 cm som du viker på längden, eller en bit 32x22 cm som du viker på bredden)
  2. Sy med raksöm, 1 cm från kanten, lämna en öppning på ca 5 cm. För att få snygga hörn, "vänd på nålen" dvs byt syriktning med nålen kvar i tyget, lyft pressarfoten och vrid tyget.
  3. Klipp bort lite tyg i hörnen och klipp ned sömsmånen till ca 0,5 cm för att lättare kunna vända ut och in
  4. Sy en sick-sack runt kanterna, obs! Lämna öppningen.
  5. Vänd påsen/kudden ut och in
  6. Fyll kudden med vetet, lättast går det med en tratt som sticks ner i hålet och häll försiktigt med ett mått eller liknande. Jag fyllde mina kuddar med 5 dl vete, ca 400 gr.
  7. Nåla ihop öppningen och sy sedan nära kanten med raksöm, jag sydde även en smal, lite tätare sick-sack också.
  8. KLART!

Sy ihop delarna med raksöm, lämna en öppning och klipp ner sömsmånerna.

Sick-sacka runt kanterna, använd en tratt för att fylla kudden med vete,
nåla ihop och sy igen hålet med raksöm och en saml sick-sack

Vill man så stoppar man här, värmer sin kudde i micron (gärna ihop med ett glas vatten) på hög effekt omkring en minut och låter värmen från kudden lindra onda magar, ryggar, nackar mm...

Eller så kan man sy ett fodral till kudden för att göra den mer personlig! Jag har två fina pojkar 4 respektive 2½ år och snart även en liten bebis. Såhär tänkte jag:
Lilla bebisen vill säkert ha en varm sängkompis som är greppvänlig och tål tuffa tag. Jag sydde fodralet som en enkel kaninform med långa öron, omlottbaksida och en enkel dekoration iform av ett filthjärta. Allt i ett men en söm som delar av vetekuddens 15x20cm.

Varm grepp- och tuggvänlig kompis till bebisen!
 
Mönster till kaninen, klicka ladda ner och skriv ut i
A4 format!

Till tvååringen som gärna pillrar med nyfikna fingrar när han är lite trött och hängig sydde jag ett Ugglefodral. Med påsydda U-formade flikar, ögon av trikå- och filtcirklar och bomullsband i ögglor som öron och även klor kommer nog hans "Ugga" att bli en varm och go kompis när mys och värme behövs!

Pillervänlig ugglekompis som värmer vid mys eller efter utebus.
 
Mönster till Ugglan, klicka, ladda ner och skriv ut i
A4 format!

Och till fyraåringen som ibland får ont i magen ( mest av sympati för den allt rundare mamman) och som är väldigt förtjust i djuret som man kan undra över hur det låter fick det bli en räv med spetsiga öron och svans. Jag klippte ut grundrektangeln (15x20) plus öronen i en form till framsidan och sydde på den vita applikationen av velourtyg stärkt med vlieselin på baksidan och nosen i svart filt. Ögonen är svarta läderknappar som syddes fast med vit tråd. Svansen sydde jag separat och sydde sedan fast mellan framsidan och baksidan som syddes överlappande. Räven har redan dansat, hoppat och värmt en dansskadad axel!

Uppdatering 27/10 Klicka här så kommer du till en utförlig beskrivning av Räven!

Dansvänlig kompis som även värmer skönt!

Mönster till Räven, klicka, ladda ner och skriv ut i
A4 format! Här hittar du dessutom en utförlig beskrivning!

Dessa fodral är bara tips på hur man kan göra för att åldersanpassa designen. Mina fodral är avtagbara, genom omlottbaksidan, och ska inte värmas i micro. Barnen har varit med i tankearbetet, suttit i mitt knä och hjälpt till att styra tyget i symaskinen medan jag trampat på pedalen och Stor har varit en flitig medhjälpare vid fyllningen av vete! Vi har även upptäckt att vetekuddarna med sin rassliga fyllning och omlottbaksida gör dem roliga att använda som handdockor och leka teater!

Funkar lika bra som handdockor!

Imorgon fortsätter stafetten hos Stenbullar och Mostermia och glöm inte bort att kika in till min medpysslare Sockerpärlan idag! Pysselstafettens bloggschema hittar du här! 

Önskar er alla en toppenfin dag!
//Sandra

13 kommentarer:

Elin sa...

Jättefina blev de.

hennihenni sa...

Vilken fantastiskt härlig räv! Blev så glad av den :)

Olivia sa...

Vilka fina vetekuddar!
Jag har länge tänkt göra en vetekudde till mig själv. Nu kanske jag får tummen ur och göra till hela familjen. Sonen vill säkert ha en räv för han frågar varje dag "Vad säger räven?". Min favorit är nog ugglan med fjädrarna.
Snyggt jobbat!

Alviti sa...

Helt underbara! I flera veckor har jag tänkt att sy en vetekudde. Nu måste det bli gjort :)

lopplisa sa...

Wow!! Så fina!! Tycker om dem alla, var och en på sitt lilla urgulliga vis!

maria syr och så vidare sa...

Underbara! Verkligen välarbetade, syns att det ligger mycket kärlek bakom dem!

dammråttor och rabarber sa...

Så underbart fina värmekuddar! Kan tänka mig att de används flitigt.
Kram Lisa

Johanna sa...

Åh så fina! Tack för inspirationen :)

Emma Pysslamer.se sa...

Ååh, jag är kär i din räv ;D

Ellinor sa...

Vad ljuvliga dina små vetekuddar är. Förstår om de blir populära hos barnen!

Anonym sa...

Supersöta! Jag bara älskar ugglan... Ha det gott!! //Petra

Anna sa...

Verkligen fina, och de ger mig inspiration!

Annelie sa...

Oj, vad fina deär! Ska sy till både två-åring och liten. Två-åringen har alltid kalla händer efter utelek trots varma skinnvantar så det kan nog bli en hit. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...