tisdag 4 december 2012

Syföreningsmöte - Mönster på virkad mössa

sveaspunkt.blogspot.com
Mössan är klar!


Sitter som en smäck


Halvstolpar, snäckskal och blomma...

...roligt och snabbvirkat!

Min mössa är klar! Blev klar alldeles precis till kylan och snön kom och överraskade oss alla! Jag brukar ju alltid alltid bara virka fasta maskor eller smygmaskor, har kännt mig lite osäker på stolpar för som jag minns det från skolan så var de svåra att få jämna, men se på tusan det gick ju finemang! Började med halvstolpar och oj vad mycket fortare det gick än fasta maskor, kände mig lite stursk och började googla på snäckskalsmönster och gjorde nederkanten i det och det var ju hur lätt som helst när man kommit in i det, 5 stlp i en maska, hoppa över två och en fast maska... Så då kastade jag mig över en beskrivning på blomma som jag velat göra ett tag, luftmaskor, stolpar och 6 stolpar i samma maska och en fast maska, super lätt, ringla ihop och sy och voila! Min mössa är klar!

Varm, snygg och min egen! Jag gjorde ungefär såhär... ifall du skulle råka vara en härmapa och vill göra din egen!

Jag virkade i ett akrylgarn som jag hade liggande och virknål nr 3,5

  • 8 m i magisk ring
  • 2 halvstolpar i varje m
  • *1 halvstolpe, 2 halvstolpar i nästa m, upprepa från * varvet ut
  • *2 halvstolpar, 2 halvstolpar i nästa m, upprepa från * varvet ut
  • *3 halvstolpar, 2 halvstolpar i nästa m, upprepa från * varvet ut
  • *4 halvstolpar, 2 halvstolpar i nästa m, upprepa från * varvet ut
  • *5 halvstolpar, 2 halvstolpar i nästa m, upprepa från * varvet ut
  • *6 halvstolpar, 2 halvstolpar i nästa m, upprepa från * varvet ut
  • *7 halvstolpar, 2 halvstolpar i nästa m, upprepa från * varvet ut
  • *8 halvstolpar, 2 halvstolpar i nästa m, upprepa från * varvet ut
  • Ett varv med halvstolpar
  • *9 halvstolpar, 2 halvstolpar i nästa m, upprepa från * varvet ut
  • Ett varv med halvstolpar
  • 10 halvstolpar, 2 halvstolpar i nästa m, upprepa från * varvet ut
  • 7 varv med halvstolpar
  • Snäckskalsmönster enligt följande För mig stämde maskantalet perfekt så jag fortsatte bara runt runt med snäckskalen, 5 stlp i bottenmaskan och en fast maska på toppen,
  • Virka ytterligare 7 varv med snäckskal
  • Avsluta med ett varv smygmaskor runt hela kanten
  • Fäst trådarna! Mössan är klar men vill du precis som jag piffa till den ytterligare med en blomma så kikar du in till Kungen & Majkis
Med detta bidrag till Husmorsskolans nya syföreningsmöte, kastar jag mig iväg till jobbet för en dag fylld med förflyttningar, grupperingar, en del skruvande, hissande, installerande och förhoppningsvis en badavdelning som börjar anta nya bättre former! Hur har du det idag?

// Sandra

38 kommentarer:

Hildas hem - Sofia sa...

Så fin mössa du gjort! Precis en sådan skulle jag vilja ha ... fast jag har ju inte tålamod till att varken virka eller sticka - så jag får helt enkelt köpa mig en :)

Kul att du tyckte om mitt nät-magasin. Det gör mig glad!

Jag önskar dig en fin dag!
Kram Sofia

MammaElva sa...

Nä, nu måste jag verkligen lära mig det där med virkning!

ann sa...

Hvor er den sød. Når jeg bliver dygtig nok, vil jeg også lave en. Nu er jeg i gang med en frakke .... virkat ;)
Kram

Karin sa...

Haha! Innan jag ens läst färdigt tänkte jag att det den där måste jag härma...jag är ju en härmapa :-)
Vi får väl se när den dyker upp på "Härmapan".
Just nu håller jag på att sticka en tröja till min son och jag vill göra färdigt den innan jag börjar med något nytt, annars blir det aldrig klart.

Tack för fin blogg och inspiration!
Kram Karin

mest virkat sa...

Fiiiin!

Helene sa...

Fin mössa... kan behövas nu när det har blivit så kallt!

Linda sa...

Jättefin!

Stina sa...

Jättefin!! Finns risk för att jag får kalla mej härmapa :-)

Trixiyo sa...

Jättefin :) va fint att du gjorde två olika mönster det gjorde mössan :)

Cat sa...

Snygg! Här är förmodligen en till härmapa :)
Snällt av dig att dela med dig av det fina mönstret, Tack!

AnNie sa...

Snyggt men extra snyggt med snäckskals kanten , det blir nog en liten härmis här också.

Annlin:s sa...

Snygg mössa. En sån vill jag göra, men jag kan inte virka :(
Kram
Annlin:s

Borgmästaren sa...

Stiligt, snajsigt, tack för mönster!

Malin på pastill.nu sa...

Så himla himla fin mössa!!!

Maria O. sa...

Hade jag bara kunnat skulle jag absolut härmat din mössa men jag tror att det är lite för avancerat för mig. Ursnygg!
Kram Maria

Queen of Kammebornia sa...

Så fiiin! Kanske jag ska göra en sådan. Tack för inspiration! Kram :)

Fröken Foto sa...

Åh, snygging, den är ju bara sååå fin!!! Klär dig!

kram till dig!

Anonym sa...

Snygg mössa! Vill också lära mig att virka efter eget huvud!

x-handarbete-pyssel sa...

Ah! Det är DETTA mönstret jag suttit och väntat på...!!!
Jag har påbörjat en på fri hand, som ska matcha halsduken jag tidigare virkat, men jag blir inte nöjd och kommer därför inte vidare. Men din fina mössa skulle passa fint i stil tror jag!
TACK för mönster och inspiration!!

Annika Berg sa...

Så fin mössa! och vilken bra beskrivning. Sådant där blir jag glad av :)

HönaPöna sa...

Snygg... och vad fin du är i den!
Jag vägrar virkning en tag till, tills barnen är stora, men sen ska jag också lära mej virka sådana där fin-fina saker!

AnNie sa...

Tack för att du talade om att länken inte fungerade, nu har jag lagt in en ny. Ha en fortsatt trevlig vecka.

Emma sa...

Fantastiskt fin och fantastiskt fin på dig!

Kottekott sa...

Jättefin! Den kommer jag absolut att apa efter!

maria syr och så vidare sa...

Men du va fin! Perfekt! Skulle du uppskatta den till liten eller stor i modellen? Det garn du använde var det rekommenderat till nål 3,5 eller valde du det för att få mössan extra tät eller otät? Här ska härmapas! Kram Maria

maria syr och så vidare sa...

Och hur många nystan gick åt, kom jag på att jag skulle fråga också. Många frågor nu... :)

sveas punkt. sa...

Tack!! :) många bra frågor, min färdiga mössa utan blomma väger 73gr så 2 nystan ( jag började med ett påbörjat nystan och fortsatte sedan med ett till, fick därför väga för att veta säkert. På garnet rekommenderas stickor 4-5inget om virknål. Jag måttade ju efter mitt huvud allt eftersom jag virkade. Snarare lite tight än stor men mestlagom! :) Kul att du vill göra den! Jag kan ångra nu att jag inte la pånågra varv, hade gärna haft den litehägre!

Kottekott sa...

Nu har jag varit härmapa( finns bild på min blogg), tusen tack för det fina mönstret! Jag virkade dock i ett garn som var märkt med 3,5 virknål så den blev lite stor. Nästa mössa ska få lite tjockare garn.

Kottekott sa...

Nu har jag varit härmapa( finns bild på min blogg), tusen tack för det fina mönstret! Jag virkade dock i ett garn som var märkt med 3,5 virknål så den blev lite stor. Nästa mössa ska få lite tjockare garn.

Therese sa...

Hej! Tusen tack för en superfin mössa. Har kommit så långt som till snäckskalsmönstret och nu kommer jag inte längre. Länken är bruten, PANIK! Hoppas detta kan fixas. Varma hälsningar Therese

sveas punkt. sa...

Therese, förstår din panik! Har kollat upp och lagt upp en ny länk och den ska funka!! Här har du den igen, http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3PM_RqLJXtY#! Lycka till! Och tveka inte att höra av dig igen :)
//Sandra

Annapanna746 sa...

Hej! Jag har börjat virka din fina mössa men som nybörjare undrar jag om jag inte gjort fel? Jag är på varv 5/2 o mössan ser snarare ut som blomman än som början på en mössa. Liksom en massa volanger. Låter det rätt? Anna W

sveas punkt. sa...

Kul att du vill virka min mössa!! Svårt att säga men låter lite väl yvigt... Prova att virka om 😀

Unknown sa...

Jätte fin mössa ska det bli vågigt?
MVH Carola

Unknown sa...

Jätte fin mössa!! Ska det bli vågigt när jag virkar den??
MVH Carola

Stina sa...

Jag gillar att improvisera och brukar inte följa mönster. Din mössa gav mig inspiration till en egen variant. Tack!

Carola, det är inte så att du virkar fel sorts stolpe? Själv blandar jag alltid ihop de olika stolparna...

Alviti sa...

Du inspirerade mig till en egen mössa. tack för det!

blindworm sa...

Sträckte mig genast efter närmsta virknål och gav mig I kast med detta. Det råkade vara en nål av kvallisort: 5.0. Det resulterade I en ganska snygg fruktskål! Nå...jag ska gräva fram en smalare nål och göra ett nytt försök. Det är ett väldigt fint mönster. Tack för att du delade det. Jag Har lärt mig massor oh hoppas att jag kan knåpa ihop en fin mössa till min flickvän!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...