måndag 11 mars 2013

Virkad uggleskallra med mönster

Ho Hoo
Uggleskallra


Som kan sin ABC...
 
Underifrån

Grepp och bitvänlig!



Uppdatering 2014-04-18

Nu har jag uppdaterat bilderna, tack för att ni gjorde mig uppmärksam på att de hade kommit bort! Har även adderat till nytagna bilder på lilla liten som busar loss med ugglan och bild på hur det ser ut under huvudet. Lycka till!

Tack alla ni som deltog i lördagens Härmapa! Skoj att flera nya Härmapor var med och så stor variation och mycket inspiration! Det var efterrättsrecept, återvinningförvaring av återvunnen kartong, sydd kameraväska, virkad mössa, virkad usb-minnes-gömma, korg i luffarslöjd, elefantprint, trädtavla, piffade te påsar, virkad kamera, härmande lillasyster och inte minst Fru Perssons virkade elefanter efter mitt mönster! :) Hon har inte gjort en utan fyra! Hon skriver att hon kortat av elefanten lite för att göra den knubbigare och det gjorde hon helt rätt i tycker jag, det ska jag minsann apa efter!!

Den virkade uggleskallran på bilderna ovan hade jag tänkt ha som härmapa, för jag hittade inspiration till den här. Men jag kom mig inte för att virka förrän igår. Läsa mönster och dessutom på engelska, är inte min grej så jag gjorde den på mitt sätt. Inspirationsugglan är randig från topp till tå och har vingar och påsydd näbb. Jag gjorde min mest enfärgad, utan vingar och med invirkad näbb.

Ungefär såhär:
  1. Virka 12 lm, med bottenfärg, slut till en ring med en sm.
  2. Virka fm i ca 44 varv (jag började varje varv med 1 lm och slutade med en sm) Stoppa med vadd allt efersom du virkar.
  3. virka 10 lm, böj sedan ihop till en ring och virka runt öppningen där du startade, sedan över i luftmaskraden och över till den andra cirkeln. fortsätt så i 14 varv. (varv 4-5 gjorde jag i mönsterfärg 1, 6-7 i mönsterfärg 2, 8-9 i mönsterfärg 3.
  4. Näbben (virka 2 lm, 3 fm i 2:a maskan från nålen, lm vänd 3 fm, lm vänd, 2 fm i första m, 3 fm, 2 fm i sista m, lm vänd, 5 fm. tag av garnet och fäst trådarna) virkas in varv 4, placeras mitt på ena sidan.
  5. Efter 14 varv, fyll med stoppning och eventuell skallra, lägg ihop övre delen och virka samman sidorna med varandra. (2 m i taget) Tag av garnet och fäst trådarna
  6. Ögon, 6 fm i magisk ring med svart, slut med en sm, byt till färgat garn och virka 1 lm och sedan 2 fm i var maska, slut med en sm. Byt färg till vitt, virka en lm och sedan *1 fm, 2 fm i samma m. Upprepa från * varvet ut. slut med sm, virka en lm, *2 fm, 2 fm i samma m, upprepa från * vrvet ut. slut med sm, tag av garnet och fäst trådarna. Virka ett till likadant öga och sy fast på din uggla. Lycka till!

Fin måndag på er, här börjar vi veckan med VAB igen :(

//Sandra

12 kommentarer:

Malin på pastill.nu sa...

Åh vilken fin!!!

Kottekott sa...

Snart blir det en härmapa!!
vad har du använt för garn?

Kram

sveas punkt. sa...

Loppat garn och Tilda garn, virknål 2,5

Annlin:s sa...

Oj verkligen fin uggla ;)
Kram
Anneli

Kottekott sa...

Tusen tack, nu ska här det blir virkas av!

Du förresten, VAR hittade du stället på din html så att du kunde lägga in en bakgrundsfärg på dina inlägga. jag får helt gråa hår här...

Karin sa...

Hallå! Superfin och vilka glada färger du har valt, den blir nog poppis. Ha det bra Karin

Trixiyo sa...

vilken fin.. ja har härmapat efter å gör nu en egen uggla fast i andra färger.. kommer visa upp den när ja är klar.. blir nog nästa tisda på husmorsskolan =)
tack för ett unerbart fint mönster

maria syr och så vidare sa...

Åh va fin! Goda vänner fick en son i fredags, kanske han behöver en uggleskallra?! Det blir kanske en härmapa snart även för min del!

Helena sa...

Hej! Jättefin uggla! Jag har nu härmapat efter dig och virkat tuben men kört fast vid de tio luftmaskorna. Hur ser den ut under "huvudet"? Får inte ihop det. Förstår inte. Några av dina foton syns inte, kanske skulle det hjälpa med en extra bild. Tacksam hjälp.

Anonym sa...

Samma här, ser inte mer än första bilden.. :( vill verkligen göra en härmapa men jag får inte ihop det.. Superfin är den!

sveas punkt. sa...

Ska försöka fixa bilder! Kul att du vill virka efter mitt mönster! Under huvudet gör du en luftmaskkedja som binder ihop andra änden och virkar sedan runt runt!

sveas punkt. sa...

Vet inte vad som hänt med bilderna, får försöka knäppa nya!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...