torsdag 19 april 2012

Om att extraknäcka som bankdirektör

Ett helt kuvert fullt med kosing från "Lekbanken"

Blå 20:or, gula 50-lappar och hundringarna är gröna...

...eller hundringar med Bob, 50-lappar med Vilma
och 20:or med Bandis


Inspirerad av bloggen Knaada, som i flera inlägg visat hur hennes och barnens lanthandel vuxit fram, började jag igår att producera sedlar på löpande band för här ska minsann också lekas affär. Stor brukar stå i fåtöljen och ropa - Kaka, pizza Orv! (korv, alltså) och vill att du ska komma och köpa.

Jag gjorde en layout i datorn och printade och sedan använde jag min kära cirkelskärare och stansade ut färgade cirklar och cirklar ur den finska Byggare Bob (Puuha Pete) boken som jag köpt på loppis för några kronor. Sortera, limma, vika, laminera och klippa -Voila 760 pengar från lekbanken som är både väder- och lillebrorbeständiga! Sedlarna är vändbara och har på ena sidan en färgcirkel och på den andra en figur (Bob, Vilma, Bandis) tanken var att innan Stor lärt sig valörerna så kan det ju kosta t ex en Bob eller grön...

 När stor kom hem från dagis möblerade jag runt i hans rum, satte upp askar med virkade och sydda bakverk på bordet, arrangerade kassalåda i en gammal glasslåda med de nytryckta sedlarna. Genom mitt huvud for tankar som: oj oj vilken påhittig mamma jag är, det här kommer han minnas, vad mysigt vi har det. Stor svarade lite brutalare med att kasta omkull kakfaten och askarna, sprida sedlarna över hela rummet och krypa in under bordet och köra med sin traktor som lastade virkade chokladbollar på flaket... Jaja, han är ju bara 2 år... Men vem har sagt att det är lätt att extraknäcka som bankdirektör..?

// Sandra

6 kommentarer:

MammaElva sa...

Hihi. Du ÄR en påhittig mamma! :)
Snart kommer han tycke det är jättekul med de där pengarna.
Ha en jättefin dag, bankdirektörn!
//Elin

Victoria - Elvira Spekulerarw sa...

Åh, vad fiffigt, pengarna blev ju jättefina.

Vad roligt.

Kram Victoria

Malin på pastill.nu sa...

vilken fantastiskt idé!!! den måste jag nog härma :-)

Edith och Jag sa...

Underbar idé! Den lille bankdirektören kommer säkert snart att uppskatta förmögenheten som den påhittiga mamman ordnat till honom.
Kram Maria

CreandoPhoto sa...

Så fint! Men det är inte alltid storheten i mammadåden går fram till ungarna. Inte direkt iallfall, men skam den som ger sig... :)

Kramar Kicki

Emma sa...

Så kreativt! Barnen kommer gilla det där. Helt säkert! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...