söndag 18 mars 2012

Virkad Pelle elefant

Det är vår i luften, elefanter på flykt...

... tillsammans som mobil...

...eller ensam i en snodd!

Det här är min första pysselstafett och jag är lite pirrig när jag tar över stafettpinnen från Våga Skapa. Jag ska visa hur du virkar en Pelle, elefant, som har ett barnmatsburkslock som stomme, påsydda öron och är stoppad med vadd. Jag har virkat flera stycken av restgarner och hängt upp som en mobil. Men du kan lika gärna limma på en magnet och använda den som kylskåpsmagnet!

Förkunskaper
Du behöver kunna virka fastamaskor, öka = virka två maskor i samma fasta maska, minska = virka ihop två fasta maskor. Jättebra virkskola hittar du här!

Material
Garn, virknål, nål, vadd och lock från en barnmatsburk eller en cirkel i kraftig kartong 5,5 cm i diameter.

Tips, innan du börjar!
  • Du virkar i spiraler, när du har virkat klart ett varv så ska du direkt börja på nästa.
  • För att hålla reda på varven kan det vara bra att markera början på varje varv med en bit garn i avvikande färg.
  • Mönstret är beräknat efter ett garn som passar mot virknål 3½
  • Vill du lära dig att göra en magisk ring, se instruktionsvideo här!






Mönster

Huvud
  • 6 fm i en magisk ring, Eller 2 lm, 6 lm i 2:a lm från nålen (6) 
  • *2 fm i varje m* upprepa varvet ut (12)
  • *2 fm i varannan m* upprepa varvet ut (18)
  • *2 fm i var 3:e m* upprepa varvet ut (24)
  • *2 fm i var 4:e m* upprepa varvet ut (30)
  • *2 fm i var 5:e m* upprepa varvet ut (36)
  • *2 fm i var 6:e m* upprepa varvet ut(42)
  • 3 varv med fm (42)
  • *virka ihop 6:e och 7:e m* upprepa varvet ut (36)
  • *virka ihop 5:e och 6:e* upprepa varvet ut (30)
  • Lirka in locket med platta delen nedåt, så det ligger som en skål.
  • Resten virkas nu med locket på plats!
  • *virka ihop 4:e och 5:e m* upprepa varvet ut (24)
  • virka ett varv fm
  • *virka ihop 4:e och 5:e m* upprepa varvet ut (18)
  • 2 varv fm
  • *virka ihop 5:e och 6:e m* upprepa varvet ut (15)
  • Fyll med vadd!
  • Fyll ganska mycket och forma elefanten som du vill ha den.
  • *virka ihop 3:e och 4:e m* upprepa varvet ut (12)
  • *virka ihop 3:e och 4:e m* upprepa varvet ut (8)
  • Vill du kan du fylla på med lite mer vadd...
  • virka fm till du tycker att snabeln är lagom lång, ca 7 varv.
  • virka ihop varannan m till det inte längre går, avsluta med en sm och fäst garnet.

Öron x2
  • 6 fm i en magisk ring, Eller 2 lm, 6 lm i 2:a lm från nålen (6)
  • *2 fm i varje m* upprepa varvet ut (12)
  • *2 fm i varannan m* upprepa varvet ut (18)
  • *2 fm i var 3:e m* upprepa varvet ut (24)
  • *2 fm i var 4:e m* upprepa varvet ut (30) avsluta med en sm
  • tag av garnet men vänta med att fästa tråden, det gör du när du monterar öronen på huvudet. Virka ett till öra.

Montering
  • Måtta var du vill att öronen ska sitta och sy fast dem med så osynliga stygn som möjligt
  • Brodera ögon och mun med garn i avvikande färg
  • Ska elefanten hänga gör du en snodd av samma garn och fäster i ursprungsmaskorna så att elefanten tittar ner på barnet!
  • Ska elefanten bli en kylskåpsmagnet limmar du fast en magnet.
  • Kommer du på något annat fiffigt att ha din elefant till blir jag jätteglad om du vill visa det och skickar mig en länk! :)
lm = luftmaska
fm = fastmaska
m = maska
sm = smygmaska

Har du funderingar kring mönstret, hör av dig så ska jag försöka hjälpa till! Imorgon fortsätter stafetten, då får du kika in hos Sarah's Scrapperi och se vad hon bjuder på för pyssligt! Men kolla gärna in pysselstafettens bloggschema så att du inte missar något!

Lycka till!
// Sandra

16 kommentarer:

Henrietta sa...

Vilket underbart pyssel! Ett pyssel man blir glad av!
//Henrietta

MammaElva sa...

Vad kul! Mina tjejer fullkomligt ääälskar elefanter!
Kram Elin

Stina Glaas sa...

Så fint det blev! Elefanterna är så söta!
Jättebra beskrivning också. Tydligt och bra tips & länkar.
Mycket bra jobbat!! :-)
Kramkram!

Galenskap och lite allvar sa...

Så himla gulliga elefanter du har gjort!
Ja, man blir verkligen glad av dem! Fina färger du har valt att göra dem!

Angående ditt boktips i förra inlägget...den funderar jag allvarligt på att läsa, kanske kan den ge mig några bra uppslag. Själv är jag en tidsoptimist. Tror mig hinna med hur mycket som helst under väldigt kort tid(även om nu jag tycker att jag har ALL tid i världen..."jag hinner!,) jag bestämde mig i och för sig att göra nåt åt detta inför 2012 och känner väl att jag är på god väg.....men det är ju lätt att trilla dit igen!

Tack för alla fina härliga inlägg!

Ha det gott och önskar dig en härlig söndag
Kramelikram Veronica

Susannesblogg sa...

Jättefina! Kul att höra att det inte bara är jag som var nybörjare i stafetten. Bra beskrivning.

Camilla sa...

Vad du är duktig på att pyssla! Och att du hinner!? Tycker jag aldrig hinner göra något annat än att sköta hus och barn..;) Kanske ska ta och läsa boken du rek i förra inlägget!
Hoppas ni alla mår bra!
Kram C

Hemma på våran gata sa...

Men så söt :D !! Gu så du är duktig!
Hoppas allt e bra!

Cissi sa...

Vad fina! :)

Malin på pastill.nu sa...

Så himla fint pyssel! Hur sött som helst och tack för en bra beskrivning :-)

penny sa...

Sååå sött :)

Urgulligt!!

CreandoPhoto sa...

Den här är ju HELT underbar! Ska absolut testas. Absolut! Tack snälla för tipset och mönstret :)

Kramar Kicki

jonna d sa...

Verkligen supersöt!!!
//jonna d

Fiffiga Systrar sa...

Fantastiskt underbart söta små elefanter! Bra jobbat! kram från oss!

Fröken Pimpinett sa...

Jättesöta elefanter! Detta mönster ska jag genast testa - passar utmärkt då jag försöker arbeta av mitt garnförråd. Tack för tipset!

hennihenni sa...

Väldigt söt mobil! Tyvärr förstår jag mig inte på ökningar och minskningar av virkmaskor hur pedagogisk tutorial det än finns till handa, så måste ändå hoppa över det här pysslet...

Nicole sa...

Vilken trevlig blogg du har. Och vad fint att använda sig av ett lampskärmsskelett till mobilen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...