tisdag 13 mars 2012

Coolaste kakorna - Kolakakor

Kolakakor


Jag har sagt det förut men det här är verkligen en av mina favoritkakor. Har inget minne av att jag ätit dessa kakor innan jag för några år sedan pratade med en kollega (med norsk bakgrund) som berättade att de alltid hade "Koola kakor" till jul. Det lät så härligt när hon uttalade det som Coola kakor att jag blev nyfiken att testa och hittade ett recept någonstans och här är de nu! Coolaste kakorna - Kolakakor!


KOLA KAKOR, ca 30 st

  • 100 gr smör
  • 1 dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 msk sirap
  • 2½ dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver

  1. Låt smöret bli mjukt
  2. Tillsätt sockret och rör till jämn konsistens
  3. Tillsätt övriga ingredienser och smeten jämn
  4. Forma till rullar, lägg på bakpappersklädd plåt
  5. Platta till, grädda i 175 grader i ca 10-12 minuter
  6. Skär längderna diagonalt, medan kakan fortfarande är varm.
Lycka till!

3 kommentarer:

MammaElva sa...

Mums! Jag fullkomligt älskar kolakakor :)
Ha en fin dag!

virka liten kaka sa...

Hej!

Tack så mycket! Roligt att du lämnade en kommentar så jag hittade hit! :)

Ha en bra dag Kram Cina

Galenskap och lite allvar sa...

Hej Svea!
Kul att jag hittade till din sida!
Du har flera härliga inlägg.
Får läsa mer i kväll...
Ha en fantastisk fortsatt dag!

Kramelikram från Veronica
(ett annat kakmonster)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...